Selasa, 17 Februari 2009

Lain orangnya..lain ragamnya..

Selama aku berada disini..mcm2 perkare telah aku lalui..bermule dari mase aku mule2 smpi kt sini..dari aku mule2 xtau ape pn..naif..hinggala skrg..mengajar aku byk ttg erti kesabaran,ketabahan dan kecekalan dalam menghadapi hidup..hidup nih bkn senang..tp mudah..iaitu mksdnye kite jgn anggap bahawa dlm hidup ini kite boleh bersenang-lenang..enjoy..suke-suki wat satu perkare..tanpa pk hati dan perasaan org lain..tp ianya akan jd mudah kalu kite pandai membawa diri..pandai bergaul..pandai jage hati org dll..

Bagi akula..selama pengalaman aku disini..disinila telah byk mengajar aku ttg erti kehidupan sebenar..experience in real world bak kate omputih..dari peristiwa 'awek' aku lari..smpila aku kene backstab baik punye dr org yg aku ckp percaye..sumenye byk mengajar aku ttg 3 perkare nih..kesabaran,ketabahan dan kecekalan..dan lagi satu mgkn x sdp dickpkn disini..amik dari petikan cite Leftenan Adnan.."haiyyaa..lu aa..jgn cpt percaye olang.."

Mmg betul lain org lain ragamnye..mule2 aku pk tempat dan keadaan mempengaruhi org tu..tp ternyate sangkaan aku meleset..sbnrnye hanye org tu saje yg x betul..kat sini ade org yg aku jumpe mmg ok..tp ade org yg lain plak yg disebaliknye..pdhal mereka ddk dlm satu kawasan yg same..aku sbnrnye x kisah ngan bende2 mcm nih mule2..tp sejak dr peristiwa yg terakhir tu..wat aku terpana skjp..fuhh..dahsyatnye hati manusia ni..rupa yg indah dan cantik molek hanya perhiasan luaran tp yg menentukan adalah hati yg bersih..

Pttla dalam Al-Quran Tuhan x menilai rupe paras kamu..tp Tuhan hanye menilai hati kamu..sbb yg menentukan segale perbuatan itu adalah bermule dari hati..bknnye dr pelajaran moral yg kite bljr di sekolah..atau subjek Agama Islam dan jugak hafal Quran 30 juzuk..sebut psl Quran 30 juzuk..x hafal Quran 30 juzuk pun xpe..bahase Arab xyah bljr tinggi2..sbb katenye kalu x bljr bahase Arab..make x phm Quran??yeke bro?From one side yela..tp another side x..kalu kite x bljr Bahase Arab..mmg betul kite xkn phm Quran..sbb Bahase arab bkn bahase kite..tp ianya bahase utk org Arab..tp yg menjadi persoalannye..adekah setiap maksud ayat serta maudhu' disebalik setiap ayat Quran tu kite paham?well..tepuk dada tanye iman masing2..itupn kalu ade..kalu xde..nk wat cmane?ddkla diam2 kt ctu..hehehe..:D

Tiada ulasan: