Isnin, 1 Disember 2008

Hati ini dalam kerinduan..

Ya Tuhan..

Apa kerinduan itu?
Aku sendiri pun tidak tahu apa itu rindu..
Sering aku baca dalam novel2 cinta..
Sering aku baca dalam kitab2 sufi..
Tentang kerinduan kekasih kepada kekasih..
tapi aku berfikir apakah hebatkah rindu itu..
Hingga membuatkan seseorg itu merana..
Hingga seseorg itu sanggup melakukan apa saja demi kekasihnya yg dia cintai..
Baru kini aku faham apa itu rindu..
Baru kini ku faham apa itu tangisan dalam kerinduan..
Baru kini aku faham betapa sakitnya dan merananya diri ini menanggung rindu..
seperti yang byk tertulis dalam lagu2 cinta..

Ya Tuhan..

tidak kusangka sebegini hebatnya rasa kerinduanku ini..
Seperti mau pecah dadaku ini..
seperti mau pecah segala tangisanku..
hanya semata2 aku merindui sidia..
Memang kerinduan itu umpama jarum..
makin dicucuk semakin sakit..makin ditelan semakin pahit..

Ya Tuhan..

hanya Engkau sahaja yang tahu didalam hati hambaMu ini..
Betapa dirinya ini dalam kerinduan..
Kerinduan yg teramat sangat..
Tetapi didalam hatiku ini ada seperti yang berbisik..
Benarkah sidia turut merasai apa yang aku rasa..
Atau membuat tidak tahu sahaja seperti tiada apa2 yg berlaku..
Ingin aku tangisi kerana kerinduan ini..
Akan tetapi sifat seorang lelaki..yang masih ego..
Kononnya lelaki 'macho' tidak menangis..
Akan tetapi..andai sidia mengerti..
Betapa aku merinduinya..dan betapa aku memerlukannya..
Akanku sanggup membuat apa sahaja demi untuk sidia semata2..

Ya Tuhan..
andainya dia untukku..dia jodohku..
Dekatilah kami..restuilah kami..
Tanpa restuMu..hidupku ini tidak bermakna..
Tanpa belas dan ihsanMu..aku takkan kemana-mana..
Tidak dapat kutahan kerinduan ini Ya allah..
Semakin hari semakin sakit..semakin hari semakin pedih..
Ibarat mata pedang menusuk kalbuku ini..

Ya Tuhan..

Andai dia bukan jodohku..
berikanlah kekuatan kepadaku..
Untuk melawan rasa kerinduan ini dan melupakannya..
Akan tetapi masih adakah lagi perempuan yang sepertinya..
Yang bisa membuatkan hatiku rasa sehebat ini..
Akan tetapi harus aku akui..
Dialah wanita yang paling hebat..
Kerna bisa membuatkan aku begini..
Seorang lelaki hampir2 merana hanya kerna seorang wanita..

p/s: Cinta dan rindu umpama meletakkan diri di tepi gaung yg tinggi..tapi kenapa lelaki dan perempuan berpusu2 utk terjun ke dlmnya..hairan kan?sendiri pikirla..:)

Sang Rajuna Tapa
14 Ogos 2008

Tiada ulasan: